תזונה נכונה לעונת הסתיו

ב – Nei Jing, "ספר הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב", Su Wen 1, נאמר:

"Those who knew the way of keeping a good health in ancient times always kept in their behavior in daily life in according to nature..."

לסינים הקדמונים הייתה התפיסה וההבנה עמוקה כי קיים קשר הדוק וישיר בין האדם לטבע ומכאן שעל האדם להגיב בהתאם לשינויים בטבע.

כלומר, מבחינה בריאותית, טוב יעשה האדם אם ינהג בהתאם לצ'י (האנרגיה) של הטבע ולשינויים החלים בו באופן תמידי כאשר המטרה היא למנוע את היווצרותן של מחלות.

עץ בסתיו

לכן, התכווננות מודעת לשינויים אלו בטבע תסייע לנו להתאים עצמנו לעונות השנה באופן אופטימלי. מאמר זה יעסוק בעונת הסתיו וכיצד עלינו להתנהל מבחינת תזונה נכונה בסתיו כדי להימנע ממחלות.

מהות עונת הסתיו לפי הרפואה הסינית

עצים בסתיו

" 3 חודשי הסתיו נקראים מלאות ושיווי

משקל.

צ'י השמיים מתחיל להתכנס.

צ'י האדמה מתחיל לזהור..." (Su Wen 2).

הסתיו הוא העונה השלישית במעגל עונות השנה והוא מייצג את אלמנט המתכת. זהו הזמן להתאסף ולהתכנס בכל הרמות; זמן לאגור ולשמור לקראת עונת החורף הבאה. בזמן זה ההמלצה לאדם היא לאגור מזון ובגדים חמים כדי להתכונן לקיפאון המגיע עם בואו של החורף.

בסתיו, לפי הרפואה הסינית, כיוון התנועה הוא למטה, להתכנס כדי לאסוף.

היאנג, החום שהרגשנו בעונת הקיץ, מתחיל להתאסף ולרדת מטה כדי לייצר יין. מטרת ההתכנסות היא שימור ההמשכיות והתכוננות, כאמור, לעונת החורף כאשר כל מה שאינו בו צורך נקצר, נאסף ומתחיל תהליך של ויתור ופרידה. זהו הזמן לאיפוק, לריסון. הפיזור של הצ'י צריך להיות ברור , מסודר ושקט.

בטבע כבר נראית נשירת העלים והפירות מהעצים, ייבוש הזרעים והדשא המאבד את צבעו הירוק והופך קל ויבש יותר. רוחות קרירות מתחילות לנשב, הטמפרטורות יורדות, בע"ח עוטים על עצמם פרווה חדשה בה יתעטפו במהלך החורף.

פירות סתיו

הסימנייה של הסתיו 秋

הסימנייה הסינית של הסתיו מראה לנו את שיבולים מלאות / עמוסות פרי, עומדות להיקצר ולידן, אש. ניתן לראות כאן את המעבר הנדרש מהעץ אל האש וממנו את הירידה אל היין, אל המתכת שהיא השלב של קצירת הפירות, איסופם והתכוננות לעונת החורף.

תזונה מותאמת לסתיו

באופן כללי בסתיו עלינו לבחור במזון שטעמו הוא חמוץ מאחר והטעם החמוץ מייצר פעולת כיווץ ושימור המסייעת בשמירה על הצ'י. טעמים נוספים המסייעים בהנעת אנרגיית הגוף כלפי מטה כתנועת הסתיו הם הטעם המר והמלוח (שאת כמותם במזון עלינו להעלות בהדרגה עם המעבר לחורף).

פלחי אשכולית

כדי לעורר את תחושת הסתיו בגוף ולהתאסף מנטאלית כדי להתחיל את תנועת הכיווץ עלינו להוסיף כאמור את הטעם החמוץ למזון שלנו בעונה זו. מכאן שחמוצים, שעועית אזוקי, חומץ, גבינה, לימונים, אשכוליות, זיתים, לחם שאור, כרוב כבוש, כרישה, תה רוז היפ, יוגורט, תפוחים חמוצים, שזיפים וענבים הם מזונות שרצוי שנשלב בתפריט שלנו בסתיו.

עם זאת, מאחר ומספיקה כמות קטנה מטעם זה כדי ליצור השפעה יש להגביל את הצריכה ולא לצרוך מאכלים חמוצים באופן לא מבוקר.

יש להעלות את כמות הדגנים, הקטניות, הזרעים והחלבון מן החי.

הירקות המתאימים ביותר לעונה זו הם שורשי פטרוזיליה, כוסברה, לפת, סלרי, בצל ושום (שני האחרונים בכמויות מדודות מאחר והטעם החריף פותח נקבוביות ועשוי לאפשר חדירת קור ורוח).

אופן הכנת המזון

את המזון מומלץ לבשל זמן רב יותר, בחום נמוך ועם מעט מים.

מבחינה בריאותית - הטעם החמוץ מסייע במצבים של דליפות- שתן, פליטת זרע, הזעות. הוא מצוין לדימומים, לצניחות רחם ושלפוחית שתן. הוא אף מסייע בעיכול לשם הטמעת ויטמינים ומינרלים (הידעתם שברזל מהצומח יש לצרוך יחד עם ויטמין C כדי לסייע בספיגת הברזל.. ? ) וטוב במצבים מנטאליים של נפש מפוזרת ומחשבות מפוזרות.

שייקים חמוצים

מתכון סתווי

סנדוויץ' מלחם שאור וממרח שעועית אזוקי

מצרכים

2 פרוסות לחם שאור טרי

ממרח פסטו או זיתים

ירקות: עגבניה, מלפפון, בצל ירוק – מה שמתחשק!

מצרכים לממרח

2 כוסות שעועית אזוקים

2-3 שיני שום

1/2 כוס טחינה

1/2 לימון

1/4-1/2 כוס מים

מלח, פלפל

איך מכינים את הממרח?