top of page

מה בין החורף לרפואה הסינית

חורף 冬– Dong - בחורף התנועה מתכנסת, למטה, אל המעמקים. זוהי העונה בה יש מינימום פעילות, הכל סגור והמטרה היא לשמר את האנרגיה ולא לבזבזה. הפעילות עדינה, משמרת. החורף הוא סיום התנועה בנגלה ותחילת התנועה בנסתר.

פתיתי שלג בחורף

העצים עומדים ערומים בקור לאחר שהשלו עליהם בסתיו. התנועה הופכת מצומצמת, איטית ונסתרת, במעמקים. החיים שורדים אך בקושי. כעת, הכוחות החיוניים מתכנסים פנימה . מעטה הקרח על האדמה מחליף כעת את שמש האביב. שעות השמש על הארץ מועטות מאוד ומכריחות את האדם להסגר בביתו, להתעטף במעט החום שנשאר לו ולהימנע מאיבוד צ'י חיוני.

 
עונת החורף

עונת החורף מסמלת את ההתכנסות והריכוזיות. בעונה זו אנחנו מכונסים בביתנו, שומרים על גופנו מפני הקור העז והגשם שממתינים לנו בחוץ. רובינו שקועים ומכונסים בתוך עצמנו. מסתגרים עם כוס תה חם, מתחת לשמיכה.

 

כיצד על האדם לנהוג בעונת החורף

  • ב – SU Wen 2, "ספר הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב" נאמר ,

  • כי על האדם להישמר מפני הקור, להסתגר בחדרו, לשמור על חום גופו ולהתלבש חם כדי להימנע מפיזור של אנרגיית יאנג.

  • עליו ללכת לישון מוקדם ולקום מאוחר כדי להספיק להגיע אל אור השמש.

  • עליו לשמור על הרוחות (spirit), לרסן ולהסתיר את רצונותיו, כמי שחסרים בו מטרה פנימית, כמי שהשיג את רצונו.

  • מאחר ומזג האוויר קר בחורף, על האדם להימנע מהקור ולנוע למקומות חמימים כדי למנוע איבוד של אנרגיית יאנג דרך העור.

שועל בחורף

החורף הוא העונה של חשבון הנפש, של ההתבוננות הפנימית העמוקה שלנו בעצמנו מתוך הצלילות והשקיפות, מתוך השקט הפנימי. הטבע נצבע בצבעי אפור ושחור. זוהי העונה בה אנו צריכים לחסות את עצמנו ולמנוע את איבוד חום גופינו. כמעט אין אקטיביות בעונה זו והאנשים כבדים, עייפים ומכונסים בעצמם. משהו מסתיים ומפנה את מקומו למשהו חדש שמתחיל. בחורף יש מעין סיום של תהליך שהחל עוד באביב. ומצד שני, זהו המקום בו גם מתחילים החיים עפ"י הסינים הקדמונים, זהו המקום בו יש התחלה חדשה.

 

ביבליוגרפיה

1. " The way of heaven", Neijing Su Wen chapters 1 and 2, Larre SJ, Claude, Monkey Press, pages 24-37, 106-142.

2. Yellow Emperor's Canon Of Internal Medicine, Original Note Wang Bing , Su Wen 2 – Si Qi Tiao Shen Da Lun, On preserving Health in accordance with Four Seasons ,pages 13-17

 

לפרטים נוספים ותיאום טיפול - הקליקו כאן

קטגוריות
מאמרים נוספים
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • אינסטגרם לוגו
  • YouTube Social  Icon
bottom of page