top of page

האביב והשפעתו על בריאות האדם

פריחת האביב

 

הסימנייה של האביב Chun 春

הסימנייה מורכבת מצמחים שפורצים מהאדמה (חלק עליון) ומתחתם שמש מחממת ומאירה. משמעות הסימנייה היא שמש היוצאת מהיין (על יין ויאנג והיחסים בניהם ראו מאמר נפרד), מהמקום הכי נמוך (המעבר מעונת החורף לאביב). בנוסף יש גם נביטה כלפי מעלה ולכל הכיוונים, הפריצה לחיים וההתחלה החדשה שטומן בחובו כל זרע שנובט.

 

發Fa ו - Chen陳

כידוע לנו, כל עונה נמשכת כ – 3 חודשים.

חודשו הראשון של האביב נושא בחובו גם את השפעות העונה הקודמת, חורף, וגם את תחילת העונה הנוכחית, אביב. חודש זה הוא החודש בו נפגשים לראשונה השמיים והארץ לאחר שהיו פרודים במשך 3 חודשי החורף. כעת, עם האיחוד המחודש, פורץ כוח החיים מחדש; באוויר מורגשים ריחות משכרים, שוב נשמע רחש בע"ח שבילו את החורף בתרדמה וכעת מתחילים את חייהם מחדש, הנבטים שהיו בתרדמת החורף הארוכה פורצים מהאדמה והתנועה מתחילה לחזור באיטיות.

חודשו השני של האביב מסמל את שיא העונה – זהו הזמן בו מתעוררים לחיים החרקים, עצי האפרסק פורחים וציפור הזהבן פוצחת בשיר. הכול רוגש עם נוכחות האביב והיציאה מתרדמת החורף. יש תחושה באוויר של רעננות וויטליות.

החודש השלישי של האביב נושא בחובו את השפעת העונה הנוכחית – אביב ואת השפעת העונה הבאה – קיץ.

 

פריחה אביבית - לילי

3 חודשי האביב מתוארים ב – The way of Heavenמאת Claude Larre SJ כ"זינוק קדימה בהצגה לראווה ".

הזינוק, הפריצה קדימה, חייבים להיעשות בריסון ושליטה כדי לשמר את הכוחות הדרושים להמשך ההתפתחות והמעבר לעונה הבאה.

את הריסון ניתן לראות בסימניות הנוספות המתארות את צ'י האביב ב - Su wen 2 מתוך הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב המורכב מדו שיח בין הקיסר הצהוב וצ'י בו בנוגע לשאלות העוסקות בבריאות וחולי;

סימניית Fa מחולקת ל – 4 חלקים כך שבחלקה השמאלי העליון הטבעה של דבר כלשהו, החלק השמאלי התחתון מסמל קשת, החלק הימני העליון מתאר פגיעה והחלק הימני התחתון מסמל יד. יחד פירוש הסימנייה הוא הפצה, התפשטות, יציאה של חץ מהאדמה והיכולת שלו לפגוע בכל, חץ שמזנק מהקשת שמרסנת את תנועתו. סימניה נוספת המתארת את צ'י האביב היא chen ובה, מצד ימין יש את סימניית צד מזרח – שמש שעולה מאחורי העצים. מצד שמאל יש סימניה של גבעה / עיר בירה. משמעות הסימנייה היא עיר בירה, ארגון ברמה הכי ראשונית ואוטופית. סוג של ארגון המאפשר להתפשטות להימשך.

 

ב – Su wen 2 ניתנות "עצות" או "הוראות" לאדם כיצד עליו לנהוג במשך כל אחת מ – 4 העונות על מנת לתחזק ולשמר את בריאותו במקביל ובכפוף לשינויים בטבע.

 

אביב Chun – 春 - האביב הוא הזמן בו הנבט נובט מהאדמה ופורץ החוצה. עונה זו מסמלת את הלידה, הפריצה החוצה, כ"זינוק קדימה בהצגה לראווה". כאשר הזינוק והפריצה קדימה, חייבים להיעשות בריסון ושליטה כדי לשמר את הכוחות הדרושים להמשך ההתפתחות והמעבר לעונה הבאה. תחילת החיים, זמן להתחלות חדשות. מדובר בעונה עם מירב התנועתיות, הפוטנציאל והחיוניות.

 

פריחת האביב

כיצד על האדם לנהוג בעונת האביב

" 3 חודשי האביב נקראים זינוק קדימה בהצגה לראווה.

המפגש בין השמיים והארץ מייצר חיים,

ו – 10,000 היצורים מתעוררים לחיים.

על האדם ללכת לישון בלילה ולקום עם שחר.

עליו לפסוע בחצר בצעדים גדולים,

שיער משוחרר, גוף נינוח,

עליו להפעיל את הרצון לחיים:

לתת לחיות, לא להרוג;

לתת, לא לקחת;

לגמול, לא להעניש

התנהגות זו תואמת לצ'י האביב.

זוהי הדרך שמשמרת את המוטיבציה / הרצון לחיים.." (הקיסר הצהוב Su Wen 2)

 

צ'י האביב מפעיל את הרצון לחיות, את הפריצה של כח החיים החוצה.

פריחת האביב

עבור מרבית האנשים עונת האביב מסמלת תקופה של התחלות חדשות, של יציאה החוצה, של תחילת החיים, של תכנון, יוזמה, ראיית הנולד, אסרטיביות ונחישות. ריח האביב המשתנה מפיח בכולנו ריח של תקווה להתחלה חדשה, לפתיחת דף חדש.

בעונה זו נחגג גם חג הפסח. חג הפסח הוא החג בו אנו מנקים את הבית וגם את עצמנו לקראת גלגל העונות הבא; מגעילים כלים, מנקים את הבית ומסלקים את האבק שהצטבר כשהבית היה סגור בחורף. מכינים את הכול לקראת השנה החדשה כשיודעים, שכל מה שנעשה באביב – ישפיע על מהלכה של כל השנה הבאה.

 

ביבליוגרפיה

1. " The way of heaven", Neijing Su Wen chapters 1 and 2, Larre SJ, Claude, Monkey Press, pages 24-37, 106-142.

2. Yellow Emperor's Canon Of Internal Medicine, Original Note Wang Bing , Su Wen 2 – Si Qi Tiao Shen Da Lun, On preserving Health in accordance with Four Seasons ,pages 13-17

 

לפרטים נוספים ותיאום טיפול - הקליקו כאן

קטגוריות
מאמרים נוספים
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • אינסטגרם לוגו
  • YouTube Social  Icon
bottom of page