top of page

תזונה מותאמת לעונת החורף

לקראת העונה האחרונה בגלגל העונות – עונת החורף. הקור מתעצם, מזג האויר מתקדר, שעות האור מתקצרות ואנחנו מסתגרים יותר בבית.

זהו המאמר השני בנושא אכילה והרגלי חיים לפי עונות השנה והפעם כאמור, נעסוק בעונת החורף.

פתיתי שלג בחורף

כפי שראינו במאמר הראשון העוסק בעונת הסתיו, הסינים הקדמונים האמינו כי לעונות השנה השפעה חשובה על גדילתו והתפתחותו של האדם כמו גם על בריאותו. הם הבינו כי האדם, כמיקרוקוסמוס של המקרוקוסמוס, מושפע גם הוא משינויים אקלימיים ולפיכך עליו לחיות עימם בהרמוניה.

כאמור, התכווננות מודעת לשינויים אלו עשויה לסייע לאדם להתאים עצמו לעונות השנה ובעשותו כך יצליח לעבור את עונת החורף ביתר קלות. אחת הדרכים לעשות כן היא בחירה נכונה של מזון המותאם לעונה זו.

 

 

מהות עונת החורף לפי הרפואה הסינית

עץ בשלג

" 3 חודשי החורף נקראים סגירה ואחסון.

המים קופאים, האדמה (הארץ) נסדקת.

אין יותר השפעה מהיאנג..." (Su Wen 2).

בחורף התנועה מתכנסת אל המעמקים. זוהי העונה בה יש מינימום פעילות, הכל סגור כשהמטרה היא לשמר את האנרגיה ולא לבזבזה. הפעילות עדינה, משמרת. החורף הוא סיום התנועה בנגלה ותחילת התנועה בנסתר.

השלג והקור מופיעים. הכול וכל מקום – סגור. זוהי העונה בה מתקיימת הזדווגות הנמרים הלבנים בהרים ומשמרים את החיים במעמקים, בנסתר. הימים הולכים ומתקצרים וכך גם שעות האור. העצים עומדים ערומים בקור לאחר שהשלו עליהם בסתיו. התנועה הופכת מצומצמת, איטית ונסתרת, במעמקים. החיים שורדים אך בקושי. כעת, הכוחות החיוניים מתכנסים פנימה. מעטה הקרח על האדמה מחליף כעת את שמש האביב. שעות השמש על הארץ מועטות מאוד ומכריחות את האדם להסגר בביתו, להתעטף במעט החום שנשאר לו ולהימנע מאיבוד צ'י חיוני.

 

התנהגות האדם בחורף

ב – SU Wen 2 נאמר כי על האדם להישמר מפני הקור, להסתגר בחדרו ולשמור על חום גופו ולהתלבש חם כדי להימנע מפיזור של אנרגיית יאנג. עליו ללכת לישון מוקדם ולקום מאוחר כדי להספיק להגיע אל אור השמש. מאחר ומזג האוויר קר בחורף, על האדם להימנע מהקור ולנוע למקומות חמימים כדי למנוע איבוד של אנרגיית יאנג דרך העור.

החורף הוא העונה של חשבון הנפש, של ההתבוננות הפנימית העמוקה שלנו בעצמנו מתוך הצלילות והשקיפות, מתוך השקט הפנימי. הטבע נצבע בצבעי אפור ושחור. זוהי העונה בה אנו צריכים לחסות את עצמנו ולמנוע את איבוד חום גופינו. כמעט אין אקטיביות בעונה זו והאנשים כבדים, עייפים ומכונסים בעצמם. רובינו שקועים ומכונסים בתוך עצמנו. מסתגרים עם כוס תה חם, מתחת לשמיכה. משהו מסתיים ומפנה את מקומו למשהו חדש שמתחיל. בחורף יש מעין סיום של תהליך שהחל עוד באביב. ומצד שני, זהו המקום בו גם מתחילים החיים עפ"י הסינים הקדמונים, זהו המקום בו יש התחלה חדשה.

 

הסימנייה של החורף 冬

פירוש הסימנייה הוא קור של סוף השנה. מופיעים בה קריסטלים של קרח ומעצור של סירה. יחד הפירוש הוא עצירת התנועה.

 

תזונה מותאמת לחורף

בחורף עלינו לבחור במזון שטעמו הוא מלוח ומר מאחר וטעמים אלו מהדהדים מירכוז שמדגיש את היכולת לאחסן, לאגור. מאכלים בטעמים אלו מסייעים בקירור החיצון ומכנסים את חום הגוף פנימה, כמעין מרכזים אותו למקום שממנו לא יברח, עמוק יותר, נמוך יותר – לכיוון הכליות.

כאשר החיצון קר יותר, הבדלי הטמפרטורות מורגשים פחות. יחד עם זאת, יש להימנע ממליחות יתר של המזון העשויה להביא לפגיעה בצ'י הכליות והלב (בעיקר עבור אלו מאיתנו הסובלים מלחץ דם גבוה). לכן, כדי לספק הגנה על הלב (כמו גם על התודעה) בחורף עלינו לאכול אוכל בטעם מר המחזק את אלמנט האש ומתוך שכך גם את הלב המשוייך לאנרגייה זו.

תזונה בריאה - אספרגוס

מזונות הנחשבים מרים הם חסה, סלרי, אספרגוס, אלפא – אלפא, גרגר הנחלים, עולש, לפת, שיפון, שיבולת שועל, קינואה ואמרנט. את הטעם המר ניתן גם למצוא גם בקליפות הדרים, העלים החיצוניים ביותר של כרוב ושורש של עולש.

את הטעם המלוח ניתן למצוא במיסו, רוטב סויה, אצות, מלח, שעורה, וכל מזון שעבר המלחה.

 

אגוזי מלך , תזונת חורף

​​​​​​​​​​​​

כמו כן, יש להוסיף יותר מאכלים

המחממים ועובדים על חיזוק היאג של הכליות במטרה להימנע מקור המיוצר בפנים הגוף ולהימנע ממזון קר אנרגטית ופיזית. לצורכי העניין נוסיף ירקות כמו כרישה, שום, עירית , זרעים ואגוזים כמו - זרעי שומשום רגיל ושחור, אגוזי מלך, ערמונים (ספציפים לחיזוק Kid Yang). ניתן לתבל את האוכל בזרעי אניס, שומר, זרעי חילבה, ג'ינג'ר, קינמון, רוזמרין, ציפורן, פלפל. יש להוסיף לתזונה חלבון מן החי כמו עוף, בשר כבש, בקר, צדפות.

הדגנים והקטניות המומלצות לעונה הן קינואה, שיבולת שועל, אורז שחור, כוסמין, שעועית שחורה.

שימו לב! המזונות המרים והמלוחים הם בעלי אופי מקרר ולפיכך יש להוסיף להם מזון בעל אנרגיה מחממת יותר. כמו כן, לסובלים מלחץ דם גבוהה יש להיזהר בצריכת מזונות מלוחים.

אופן הכנת המזון – את המזון יש לבשל לזמן ממושך על אש נמוכה.

 

מתכון חורפי

והפעם – מרק שעועית!

רכיבים

  • 250 גרם שעועית - מושרית במים לפחות 12 שעות

  • 1 סלרי - קטן, קלוף וחתוך לרבעים

  • 1 גזר - קלוף וחתוך לרבעים

  • 1 בצל - בינוני חתוך לרבעים

  • 1 תפוח אדמה - חתוך לרבעים

  • 1 כפית מחטי רוזמרין

  • מלח

  • פלפל שחור גרוס גס

אופן ההכנה

מכניסים את כל המרכיבים לסיר בינוני. מוסיפים מים עד לכיסוי נדיב ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה למינימום ומבשלים שעתיים (או עד שהשעועית מתרככת לגמרי) בסיר מכוסה. מתבלים במלח ופלפל ובעזרת בלנדר ידני מרסקים את המרק למחית רכה.

את המרק עדיף להגיש חמים ולא לוהט.

 

ביבליוגרפיה

"Healing With Whole Foods – Asian traditions and modernnutrition", Pitchford, P., 3rd ed., 2002, North Atlantic Books, Berkeley, California, USA.

http://www.mevashlim.com/Recipe/13186001.asp - מתכון מרק שעועית חורפי

 

​לפרטים נוספים ותיאום טיפול - הקליקו כאן

קטגוריות
מאמרים נוספים
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • אינסטגרם לוגו
  • YouTube Social  Icon
bottom of page