top of page

שמנים ארומתרפיים - איך זה עובד

עוד בימי קדם השתמשו רופאים קדמונים בשמנים אתרים לטיפול בבעיות שונות – פיזיות ונפשיות. עדויות היסטוריות על השימוש בעלים, גרגירים ושורשים של צמחים רבים אשר להם סגולות ריפוי מגיעות ממצריים, סין, יוון ורומא והודו. בשלבים מאוחרים יותר הגיע השימוש בשמנים הארומתרפיים גם לאירופה.

שמן ארומתרפי לוונדר

 

ב – 1920 החל רנה מוריס גאסטופה שהיה כימאי בחברת הבשמים של משפחתו, להתעניין ולחקור את ההיבטים הרפואיים של השמנים האתריים. בזמן פיצוץ שארע במעבדתו, נכווה קשות בידו והצליח לטפל בכוויה באמצעות שמן לבנדר. גאסטופה היה זה שתבע את המונח "ארומתרפיה" ב –1928 (דיוויס, 1999).

עם התפתחות המדע נעשו מחקרים רבים בתחום ונמצאו אותם חומרים אשר להם השפעה על הגוף האנושי. מבדיקות מעבדה, התבוננות וניסיון קליני רב שנצבר עם השנים התגלה כי לשמנים הארומתרפיים יש כאמור סגולות ריפוי והשפעה על הפיזיולוגיה של האדם ועל מצבו הרגשי והמנטלי.

 

איך זה עובד?

בטבע, השמנים האתריים מאוחסנים באופן טבעי בתאי שמן בחלקים שונים בצמח, בשערות בלוטיות או כשרף. מדובר בחומרים המופקים ע"י הצמח לצורכי הגנה, תקיפה, חיסון, משיכה או דחייה ומטרתם לשרת את הצמח, להגן עליו מפני תקיפת מחלות ומזיקים או למשוך/ לדחות ממנו חרקים.

ארומתרפיה עושה שימוש בשמנים הארומתרפיים לאחר מיצויים מן הצמח ושימוש בהם באמצעות עיסוי והרחה תוך שימוש בשני חושים – חוש הריח וחוש המישוש. באמצעות שימוש בשני חושים אלו, משפיעה הארומתרפיה כאמור על הגוף והנפש.

עיסוי השמנים מסייע בהחדרתם אל מחזור הדם דרך העור באמצעות מגע. המגע כשלעצמו מרגיע, משפר את זרימת הדם, מפחית לחצים, עייפות וחרדה.

הרחת השמנים מסיעת למולקולות הריח להיקלט דרך קולטני הריח שבאף. קולטני הריח מעבירים את המידע למוח ושם המידע מתורגם ומועבר למערכות שונות בגוף. לריח עצמו יש השפעה חיובית על מערכת הנשימה, על קצת הלב ולחץ הדם, על מצב הרוח, על הזיכרון, על הפחתת סטרס, על ההתנהגות המינית ועוד.

חשוב לציין כי לא ניתן להשתמש בשמנים אתריים באופן ישיר על העור עקב ריכוזם הגבוה. למעט שמן אתרי לבנדר ושמן עץ התה מומלץ להשתמש בשמן נשא כדי לדלל את הריכוז הגבוה של החומרים הפעילים (צחור, 2005).

שמן אתרי

 

איך נשתמש בשמנים?

את השמנים ניתן, כאמור, ליישם בהרחה, בעיסוי, באינהלציה, באמבטיות בשימוש בקרמים ועוד.

יישום מותאם לילדים

  • להשתמש במטלית בד שתלויה בחלל החדר במקום אליו לא יוכלו להגיע ילדים ולטפטף על המטלית מספר טיפות של השמן (בין 5-10) תלוי בגיל הילד.

  • למלא כוס במים חמימים (לא רותחים מאחר והשמנים הם נדיפים ומים רותחים יגרמו לנידוף מהיר מידי) ולהניח במקום גבוה ורחוק מהישג ידם של ילדים

  • ניתן לבצע גם עיסוי בתרכובות שונות שנרקחות ע"י ארומתרפיסט מוסמך ואשר מותאמות במיוחד לגיל הילד. קיימת חשיבות למינון מאחר ולא כל השמנים האתרים מתאימים ובטוחים לשימוש בילדים.

טיפול בשמנים ארומתרפיים אצלי בקליניקה הוא טיפול משלים לדיקור הסיני ומהווה כלי תומך נוסף בעיקר בטיפול בבעיות על רקע נפשי כמו חרדות, דיכאון, עייפות, סטרס כמו גם בטיפול בבעיות עוריות כמו סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס ופסוריאזיס אך לא רק וזאת מאחר וידועים, כאמור, שמנים אתריים המטפלים בטיהור וחיטוי מערכת הנשימה, הפחתת כאב, השפעה על המערכת ההורמונלית ועוד.

 

​לפרטים נוספים ותיאום טיפול - הקליקו כאן

קטגוריות
מאמרים נוספים
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
  • אינסטגרם לוגו
  • YouTube Social  Icon
bottom of page